גלוסקמא מפוארת, בצורת בניין מהודר, מעוטרת באבני גזית המאפיינים את קירות מבני קומפלקס בית המקדש בירושלים, עם דלתות/שערים מלפנים ומאחור. המאה הראשונה לספירה.

מס' החפץ באתר

18863

שם האוסף​
אוסף עודד גולן
תקופת החפץ
רומית

גלוסקמא מפוארת, בצורת בניין מהודר, מעוטרת באבני גזית המאפיינים את קומפלקס בית המקדש הירושלים, עם דלתות/שערים מלפנים ומאחור. המאה הראשונה לספירה. המאה הראשונה לספירה.

בדופן הצרה החזיתית מוצגות מדרגות העולות לשער קדמי, עם 2 דלתות (סגורות), עם משקוף שמעליו קשת. בצידי השער 2 עמודים גבוהים, עם כותרות יוניות. אשכול ענבים תלוי על המשקוף כעיטור בצד הכניסה.

השער האחורי הינו מלבני עם מספר משקופים "נסוגים", ואין אליו מדרגות.
הדופן הארוכה מציגה קיר עם אבני-גזית מהודרות, מסוגננות בסגנון הרודיאני. הצד הארוך האחורי - חלק.
יתכן והבניין בא לדמות את מקדש הורדוס בירושלים.

מוכרות למעלה מ-16 גלוסקמאות בהן אחת או יותר מהדפנות מציגה "אבני גזית", בדרך כלל לא מסוגננות, אבל זאת הגלוסקמא היחידה המוכרת בה ניתן לראות מבנה שלם עם אבני-גזית.

עיטור בניין שלם על גבי גלוסקמאות הינו נדיר. מוכרת גלוסקמא אחת (המוצגת כיום במוזיאון ישראל), שהתגלתה בהר הצופים, המדמה בניין עם 2 כניסות (כל אחת בדופן הצרה של הגלוסקמא) ובחזיתות שלה חלונות גבוהים (בדפנות הארוכות). הגלוסקמא מהר הצופים (מספר 482 בקטלוג הגלוסקמאות של רשות העתיקות של י.ל.רחמני) מעובדת  מכל 4 צידיה בסגנון המזכיר את חזיתות מבני הקבורה המפוארים החצובים בסלע בפטרה, ורחמני חושב שניכרת בגלוסקמא זו השפעה נבטית וכי כל צד בגלוסקמא זו מציג חזית  (facade) של קבר חצוב (ולא חזית של בניין), כאשר אלמנטים פיסוליים המוכרים מהקברים בפטרה (כמו למשל דמויות נשרים) הוחלפו בצמחים.

ואולם הגלוסקמא שלפנינו שונה. צורת אבני הגזית מצביעה על שיוכה הברור לירושלים, חזיתות הבניין אינן מדמות חזיתות קברים, ועל אף ייחודה, אין בה כל מוטבי נבטי או זר. צורת הבניין שהיא מציגה אינו חורג ממבני הפאר של המלך הורדוס ומשכך אין להוציא מכלל אפשרות שהיא מדמה את בית המקדש, או שהיא כוללת אלמנטים מוכרים מקומפלקס בית המקדש.