גלוסקמא עליה חרוטה הכתובת בארמית: "בנין (או בלין) בר יונה בר סנפיר". הגלוסקמא מציינת 3 דורות. השם יונה היה שם נדיר במאה הראשונה לספירה. על פיטרוס, שליחו הבכיר של ישו, נאמר ששמו המקורי היה שמעון בר-יונה. המאה הראשונה לספירה.

מס' החפץ באתר

18875

שם האוסף​
אוסף עודד גולן
תקופת החפץ
רומית

גלוסקמא עליה חרוטה הכתובת "בנין (או בלין) בר יונה בר סנפיר". המציינת 3 דורות (הנפטר, אביו וסבו). המאה הראשונה לספירה.

קריאת שם הנפטר ושם סבו של הנפטר קשים. יתכן ושמו או כינויו היה "בנין" (יש דימיון מסויים בין האות "נ" במילה "יונה" לאות השניה בכתובת, או "בלין") ואם כך יש לקרוא קרוב לוודאי את הכתובת: "בנין בר יונה בר סנפיר".

השם יונה היה שם נדיר במאה הראשונה. זאת למעשה הגלוסקמא היחידה המוכרת שניתן לקרוא על גביה בביטחון את השם "יונה" (קיימת גלוסקמא נוספת המציינת את השם יונה, שהתגלתה בדומינוס פלאביט במזרח ירושלים, אך על קריאה זו הוטל ספק רב).

השם "יונה" מוכר מהברית החדשה כשמו של אביו של פיטרוס, שהיה בכיר 12 השליחים של ישו. שמו של פיטרוס בארמית היה: "שמעון בר יונה".  אם שם הסב של הנקבר בגלוסקמא היה אכן "סנפיר", מדובר בשם לא מוכר עד כה, ואפשר שמקורו של השם בכינוי של דייג או בכינוי למי שעסק בסחר או בניקוי דגים למאכל.   פיטרוס (ששמו העברי המקורי היה "שמעון"), שליחו של ישו (סנט פיטר מאוחר יותר), היה  דייג, שנולד ועבד (עם אחיו הדיג אנדרוס שהפך גם הוא לשליח) בבית צידה בצפון ים כנרת, ונדד עם ישו והשליחים האחרים לירושלים. לאחר צליבת ישו עבר לרומא והמשיך בהפצת דרכו.  השם פטרוס ניתן לו כשהכריז לראשונה כי ישו הוא המשיח ובן אלהים.  ישו ענה: "אשריך שמעון בר־יונה, כי לא בשר ודם גילה לך, אלא אבי שבשמים.. " (מתי, ט"ז 13-19). משכך, אין להוציא מכלל אפשרות שהייתה קיימת קירבה משפחתית בין השניים (אחים).