קופסת אבן (רליקוואריום בצורת גלוסקמא) (כ-19X8X16 ס"מ), בה נשמרה עצם, חפץ או אפר של קדוש נוצרי בכנסיה קדומה.
קופסת האבן מעוטרת בתיאורים מזמן הבשורה ולידות ישו ויוחנן המטביל (John the Baptist), כפי שהם מתוארים בבשורות של מתי ושל לוקאס ובבשורה (האפוקריפית) The Gospel of James – הבשורה לפי יעקב.
בין תיאורים אלו ניתן לראות בחזית הגלוסקמא את יוסף, מריה וישו התינוק באבוס בבית לחם ; את יוסף, מריה, ישו התינוק והמיילדת (שלום Salome) בבית לחם (עפ"י התיאור ב The Gospel of James); את מרים ואלישבע (Elisabeth) אימו של יוחנן המטביל; את המלאך גבריאל מבשר לזכריה הכהן (אביו של יוחנן המטביל) על הלידה הצפויה של בנו שיבשר על בוא המשיח (או לחילופין את המלאך מבשר ליהויכין על הולדתה הצפויה של מריה אימו של ישו), ועוד.
אלו הם התיאורים הקדומים ביותר של סיפורי לידת ישו (The Nativity).
התקופה הביזנטית הקדומה.

מס' החפץ באתר

20740

שם האוסף​
אוסף עודד גולן
תקופת החפץ
ביזנטית

קופסת אבן (רליקוואריום בצורת גלוסקמא) (כ-19X8X16 ס"מ), בה נשמרה עצם, חפץ (למשל פריט לבוש), או אפר של קדוש, בכנסיה קדומה. <br> קופסת האבן מעוטרת בתיאורים מימי הבשורה ולידות ישו ויוחנן המטביל (John the Baptist), כפי שהם מתוארים בבשורות של מתי ושל לוקאס ובבשורה (האפוקריפית) The Gospel of James

עפ"י התיאורים בחזית הגלוסקמא, ניתן לראות (מימין) את יוסף ואת מריה לצידו המחזיקה בישו התינוק, כשהם באבוס בבית לחם ("ותחתלהו ותשכיבהו באבוס כי לא-היה להם מקום במלון"). האבוס מתואר בצורת תיבה מעוטרת בצורת "קובייה", כשמאחורי מריה (מרים) מציצים חמור וכבשה. ראוי לציין כי בברית החדשה לא מוזכרת מערה כמקום לידתו של ישו, אלא אבוס בלבד ובתיאור שעל גבי הגלוסקמא אין אינדיקציה להיות המקום מערה אלא בניין.

בתיאור הצמוד (בחזית הגלוסקמא מצד שמאל) ניתן לראות 4 דמויות:  יוסף (מימין), מריה המחזיקה בידיה את ישו(במרכז), ושלום (Salome) - אשר לפי המסורת המתוארת בבשורה לפי יעקב the Gospel of James כמיילדת של ישו בבית לחם. שלום (Salome) מזוהה במסורות נוצריות קדומות כאשתו של זבדי (Zebedee), אימם של יעקב (James) ויוחנן (John) שהיו דייגים בים כנרת, שהיו שני תלמידיו הראשונים, ושליחיו הראשונים של ישו (מבין 12 השליחים). ספר הבשורה לפי מרקוס  (The Gospel of Mark) מספר כי שלום (Salome) הייתה נוכחת בעת צליבתו של ישו והייתה אחת מהנשים שהגיעו למערה בה הניחו את גופתו כשהורד מהצלב ומצאו כי המערה נמצאה ריקה. עפ"י מסורות נוצריות מאוחרות יותר, שלום (Salome) הייתה אחותה למחצה של מריה (מרים).

על גבי הדופן הצרה של הרליקוואריום (קופסת האבן), משמאל, מתוארת הבשורה לזכריה הכהן. נראה בה המלאך גבריאל כורע ברך בפני זכריה הכהן, בעת הקטרת קטורת הסמים בבית-המקדש (לוקאס א', 12 - 17). על פי המסופר, המלאך גבריאל הופיע בפני זכריה ובישר לו כי ייוולד לו בן והוא יקרא לו בשם "יוחנן" (John), שנודע לימים בכינוי יוחנן המטביל, וכי אותו ילד יבשר על בואו של המשיח.  אפשרות נוספת לתיאור בו נראה מלאך כורע לצידו של גבר מבוגר הינה שמדובר בתיאור המפגש בין יהויקים Joachim, בעלה של חנה (Saint Anne) אביה של מרים Mary, אימו של ישו, עם מלאך שמבשר לו על לידתה הצפויה של מרים, לאחר שנות עקרות ארוכות של חנה, ולאחר שיהויקים צם והתבודד במדבר בתפילה להולדת ילד. רוב הפרטים הידועים על הוריה של מריה מגיעים מן הספר החיצוני "הבשורה לפי יעקב" (Gospel of James), שכן ארבע הבשורות הקנוניות (מקרוס, מתי, לוקאס ויוחנן) אינן מספקות פרטים על הוריה של מרים, ואף אינן מציינות את שמותיהם.

בצידה הצר השני של קופסת האבן נראות 2 נשים מחובקות. מדובר ככל הנראה בתיאור המפגש בין אלישבע (Elisabeth) אימו של יוחנן המטביל ושל מריה אימו של ישו לפני לידתו. מרים התגוררה בביתה של אלישבע בסמוך ללידת ישו.

מכסה הרליקוואריום מעוטר ב-2 גריפונים, דמויות מיתולוגיות, עם רגלים, גוף וזנב של אריה. לגריפונים כנפיים הפרושות כלפי מעלה. על פי המסורת, מעריכים שכך נראו ה"כרובים" בבית המקדש ("וְהָיוּ הַכְּרֻבִים פֹּרְשֵׂי כְנָפַיִם לְמַעְלָה, סֹכְכִים בְּכַנְפֵיהֶם עַל-הַכַּפֹּרֶת, וּפְנֵיהֶם, אִישׁ אֶל-אָחִיו" (שמות כה יח-כ)). 2 הגריפונים שעל גבי הגלוסקמא פונים האחד כלפי השני, כשביניהם מתואר ככל הנראה ראשו של הנפטר הקדוש, או של ישו (הדמות מתוארת ללא זקן).

אחורי הרליקוואריום שחוק וקשה לפיכך להבין את המראות שבהם.

תיאורים אלה הינם הקדומים ביותר הידועים לנו של סיפורי הולדת ישו. The Nativity