מטמון נחשי-נחושת ממקדש (בצילום הראשי 12 מתוך 75 נחשים). תקופת הברונזה המאוחרת. על המלך חזקיהו נאמר (מלכים ב', י"ח): "וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר-עָשָׂה מֹשֶׁה, כִּי עַד-הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ, וַיִּקְרָא-לוֹ, נְחֻשְׁתָּן".

מס' החפץ באתר

13763

שם האוסף​
אוסף עודד גולן
תקופת החפץ
ברונזה מאוחרת

"מטמון נחשים" של נחשי-נחושת  (12 מתוך 75 פריטים). נמצאו כנראה בבור גניזה של מקדש. תקופת הברונזה המאוחרת.   נחש נחושת מוכר כאלמנט דתי שהיה במקדשים מתקופת הברונזה התיכונה ב' ועד לתקופת הברזל (מאה שמינית לפנה"ס). חלק מהנחשים מייצגים נחשי קוברה. מוטיב הנחש היה מוטיב מרכזי בתקופת הברונזה התיכונה ב' והופיע כעיטור על כלי חרס רבים. מוטיב הנחש מופיע על צלמיות כנעניות של אלות מתקופת הברונזה המאוחרת וגם על גבי טסים פולחניים (ראה הטס מחצור עם 2 נחשים המוצג במוזיאון ישראל).
בספר במדבר כ"א ט' מסופר על נחש הנחשת שעשה משה:   "ויעש משה נחש נחשת וישמהו על הנס והיה אם נשך הנחש את איש והביט אל נחש הנחשת וחי" .
על המלך חזקיהו נאמר (מלכים ב', י"ח): "וְכִתַּת נְחַשׁ הַנְּחֹשֶׁת אֲשֶׁר-עָשָׂה מֹשֶׁה, כִּי עַד-הַיָּמִים הָהֵמָּה הָיוּ בְנֵי-יִשְׂרָאֵל מְקַטְּרִים לוֹ, וַיִּקְרָא-לוֹ, נְחֻשְׁתָּן".
"נחשי נחושת" נמצאו במקדש תל-מבורך בקרבת בנימינה (מתקופת הברונזה-המאוחרת), במגידו (2 נחשים, בהם אחד כנראה הקדום מכולם מתקופת הברונזה התיכונה), בתל בלטה (שכם), בתל גזר (1), בתל-חצור ובמקדש (כנראה המדייני) שבתמנע. בתל מקנה, בו שכנה העיר הפלישתית עקרון, התגלה נחש עשוי מזהב (18 קארט) באורך של כ-20 ס"מ (ראה בצילום) שהינו מאוחר יותר (מתוארך לסביבות 600 לפנה"ס).
בצילום (2):  נחשים פולחניים מתל מבורך (לא הרחק מקיסריה) מנחושת, מתל חצור (מנחושת) ומתל מקנה (מזהב).
בצילום (3):  חלק מקובצת 75 הנחשים בעת שהוצגו במוזיאון א:י (מוז"א) בת"א.
בצילום (4): נחש נחושת שנמצא במקדש חתחור (מדייני?) בתמנע.
בצילום (5): תרשים של נחש נחושת (באורך של כ-10 ס"מ) שהתגלה בחפירות תל גזר על ידי מקליסטר (תחילת המאה העשרים).
בצילום (6): תרשים הנחשים מנחושת שנמצאו במגי דו (2), תל גזר (1), תל מבורך, חצור ותמנע.
בצילום (7):  נחש (קוברה) מזהב מתל מקנה (עקרון הפלישתית) מסביבות שנת 600 לפנה"ס.
(קבוצת 75 הנחשים הוצגה בעבר במוזיאון מוז"א בתל אביב)