3 מ"מכתבי תענך" (1,2 ו-6). הלוחות הרשומים בשפה האכדית התגלו בחפירות תל תענך שנערכו על ידי זלין בשנים 1903-1904 (בסה"כ התגלו 12 לוחות ושברי לוחות). המאה ה-15 לפנה"ס. תקופת הברונזה המאוחרת

מס' החפץ באתר

14674

שם האוסף​
מוזיאונים מצרים, לבנון, תורכיה
תקופת החפץ
ברונזה מאוחרת
מקום התצוגה הידוע

המוזיאון הארכיאולוגי באיסטנבול

התגלה בחפירה מתועדת

3 מ"מכתבי תענך" (1,2 ו-6). התגלו בחפירות תל תענך שנערכו על ידי זלין בשנים 1903-1904 (בסה"כ התגלו 12 לוחות ושברי לוחות). המאה ה-15 לפנה"ס. תקופת הברונזה המאוחרת
לוח 1 הינו תכתובת בין אחלתשב אל תלושר. היא פותחת בברכת השולח ("האלים ידרשו בשלומך ובשלום ביתך ובניך") והיא עוסקת בבקשתו להעברת חמישים (שקל) כסף.
לוח 2 הינו תכתובת בין אחימ אל תלושר. הכותב מספר כי "נשארתי לבדי בבית ריק" ומבקש "אצבע", שני גלגלים (של מרכבה?), קשת ושני בגדים ובמידת האפשר גם "אם ישנם חיצי-נחושת ינתנו-נא".  עוד רושם הכותב: "ועוד. לו יכנס אלי אלרפא לרחוב (העיר רחוב) ואשלח איש שלי אליך ואכן אסכים לשידוך".
לוח 6 הינה תכתובת בין אמנחתפ (פקיד בכיר שישב בעזה) אל תלושר (מתענך)  וזו לשונה:
אל תלושר, כה אמר אמנחתפ. לו ישמור (האל בעל) את נפשך.  לפנים היית שולח אלי את בזאנו בן נרס.
ועוד. חייליך אינם בחיל מצב ואתה אינך בא לפני ואף את אחיך אינך שולח.
ועוד. אני בעזה ואתה אינך בא לפני. עתה אנוכי (יוצא) למלחמה ואתה אינך נמצא וגם לא אחיך.  ( כלומר, אמנחותפ המצרי מתלונן על כך שתלושר מתענך אינו מסייע לצבא המצרי, אשר מרכז פעילותו בא"י היה בעזה).
ועוד. אחיך ונעריך (משרתיך) אינך שולח אותם את סוסיך, המס שלך, ושלח אלי!
עתה שלח את השבויים אשר פדיתי. שלח אלי את אחיך על מרכבותיהם ... שלח את מתנתך... (כלומר, אמנחותפ דורש לשלוח את סוסיו אליו וכן את השבויים שבידיו על מרכבותיהם - כמתנה).
מכתבי תענך נמצאים במוזיאון לארכיאולוגיה באיסטנבול (תורכיה).