קנה נחושת (שרביט?) ממטמון כלי הנחושת שנמצא (באקראי בעת חיפוש אחרי מגילות גנוזות) ב"מערת המטמון" במצוק הצפוני של נחל משמר (מדבר יהודה). התקופה הכלקוליתית המאוחרת

מס' החפץ באתר

9932

שם האוסף​
מוזיאון ישראל
תקופת החפץ
כלקוליתית
התגלה בחפירה מתועדת

קנה נחושת (שרביט?) המעוטר באיילות, ממטמון כלי הנחושת שהתגלה במערת המטמון במצוק הצפוני של נחל משמר (מדבר יהודה). התקופה הכלקוליתית המאוחרת. המטמון כלל 429 חפצים ובהם 118 קני נחושת, אך מהם רק קנה זה עוטר באיילות (בנוסף התגלה ראש אלה טקסי אחדי המעוטר ב-2 איילות).  חפצים אחרים כללו 261 ראשי אלות (מנחושת עשירה בארסן), ועל פי שאריות החומר האורגני בכמה מראשי האלות נראה שראשי האלות כמו גם קנה זה נישאו על גבי מקלות עץ.

זה החפץ היפה ביותר מכלל מטמון קני וחפצי הנחושת שהתגלה במערה. השימוש בקנה זה ובקנים אחרים אינו ידוע, אך יש להניח שמדובר בחפץ ששימש למטרה טקסית. כלים מיוחדים אלו נוצקו בשיטת השעווה האבודה  (lost-wax).

ראוי לציין כי באירן (בלוריסטן, במערב אירן) התגלו עד היום מאות קני נחושת המאוחרים לפי הערכה באלפי שנה ממטמון מדבר יהודה (הם מתוארכים לתקופת הברזל), והם נראים דומים למדי לחלק ניכר מהקנים שנמצאו במערת המטמון (אך לא לפריט זה) והשימוש בכלים אלה גם הוא אינו ידוע.

חפירות פסח בר-אדון (1961).